propaganda-vladimir-putin-russia-invades-ukraine-february-2014

Propaganda in slujba puterii de la Kremlin

By: genuine
Dă de veste...Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on Pinterest

În urmă cu doi ani, Rusia se afla pe ultima sută de metri chiar înainte de linia de sosire a Jocurilor Olimpice de la Soci, iar popularitatea președintelui Vladimir Putin se afla pe o pantă descendentă cu toate că aparatul de propaganda îl promova în continuu. Deși procentul de 61% reprezentând gradul de satisfacție cu care rușii îl creditau pe Putin poate părea unul foarte mare pentru sondaje de opinie desfășurate în foarte multe locuri de pe glob în ceea ce privește popularitatea primului om din stat, pentru președintele Rusiei reprezenta cel mai mic rating de sondaj de la instalarea sa în funcție.

Imediat după anexarea peninsulei Crimeea și tensionarea relațiilor cu lumea occidentală la cel mai periculos nivel de la terminarea Războiului Rece, atenția opiniei publice din Rusia s-a redirecționat din zona economică către una care ține de crearea unui sentiment de putere la nivelul societății. Aceast sentiment este conferit de noua poziționare a liderului lor într-un context internațional, schimbat complet față de cel din anii anteriori, în care acesta face jocurile iar Rusia este luată în considerare atunci când sunt dezbătute decizii importante.

propaganda-vladimir-putin

Interesant este de analizat modul în care s-a derulat procesul de schimbare a percepțiilor populației ruse. În primul rând trebuie subliniat faptul că odată cu dezvoltarea sistemului de propaganda cu adresabilitate la audiențele externe, reprezentat în principal de televiziunea Russia Today și agenția Sputniknews (fapt ce a fost într-o oarecare măsură mediatizat pe plan internațional), s-a consolidat și partea mai puțin interesantă pentru publicul din occident. Aceasta este reprezentată de un adevărat gigant media intern ce încorporează în mod direct sau prin terți cea mai mare parte din spațiul de comunicare disponibil. Astfel sistemul beneficiază de susţinerea Companiei de stat pentru Radio şi TV, ce incorporează printre altele Rossia 1 și Rossia 24, precum şi de alte grupuri media terțe, spre exemplu Gazprom Media, ceea ce îi oferă pe de-o parte posibilitatea de a transmite facil mesajele către marea masă a populației iar pe de alta limitează accesul publicului către produse mediatice alternative astfel încât audiența primeşte numai ce îi permite sistemul controlat de la Kremlin.

Un astfel de sistem a contribuit în mod decisiv la propulsarea în sondaje a președintelui Vladimir Putin abordând în funcție de evenimentele în defășurare (sau poate chiar create anume) teme diferite cu semnificație pentru audiența din spațiul Federației Ruse.

În cele ce urmează voi aduce în prim plan câteva din subiectele abordate în media rusă care au făcut ca popularitatea lui Vladimir Putin să ajungă la aproximativ 80% conform sondajelor prezentate de institutul independent de cercetare Levada Center.

”Opriți televiziunile și popularitatea acestuia va dispărea în două luni„ a afirmat fostul prim ministru Mikhail Kasyanov.

Propaganda crează victoriile din Siria.

În urma intervenției din Siria, Vladimir Putin a reușit până în acest moment să obțină, prin intermediul aparatului mediatic, cel puțin trei victorii.

Prima este reprezentată de faptul că a intervenit decisiv în 2015, nu atât în scopul încetării ostilităților și obținerii unei victorii împotriva terorismului (așa cum afirmă de multe ori surse oficiale de la Kremlin) ci al facilitării apariției unui compromis care să țină cont de Rusia. Propaganda rusă a contribuit la crearea temei media cum că intervenția militară a Rusiei va conduce la diminuarea fluxului masiv de refugiați ceea ce a facilitat apariția unui curent oarecum favorabil în plan internațional.

A doua constă în victoria militară pe care a obținut-o armata rusă, desfășurată în stil rațele și vânătorii, și pe care Putin ne-a vândut-o cu discount prin intermediul televiziunilor bucuroase că au avut ce să difuzeze în prime-time. Singurul moment care a reprezentat cu adevărat o confruntare militară a fost cel în care un F-16 turcesc a executat în stil punct ochit – punct lovit un SU-24 rusesc care nu a executat nici o manevră sau tactică de evitare, presa eludând să abordeze aceast eveniment din punct de vedere al tacticii și tehnologiei militare rezumându-se în fapt la bălăcăreala politică ce a urmat.

A treia victorie, obținută numai prin mijloace mediatice, a constat în anunțarea unei retrageri mai mult sau mai puțin parțiale, oricum dificil de evaluat, având în vedere că obiectivele campaniei militare au fost atinse, altfel spus pentru ruși victoria a fost obținută. Practic președintele Putin a fost plasat prin intermediul presei în centrul eforturilor de ajungere la un acord de încetare a focului în Siria, vorbind la telefon cu lideri din Arabia Saudită, Iran și Siria, și smulgând de la aceștia promisiuni de cooperare.

Propaganda trâmbițează că Rusia se află sub asediu.

Viabilitatea sistemului autocratic rusesc este amenințată într-o proporție mai mare de standardul de viață din Finlanda, Estonia, Lituania și Polonia, decât de orice intervenție militară externă. Frica sistemului de a fi pus în fața propriei sărăcii și opresiuni concomitent cu implantarea în rândul populației a ideii existenței unei alternative viabile reprezintă pentru acesta o vulnerabilitate majoră.

Acesta este motivul pentru care propaganda controlată de Kremlin asediază în mod sistematic publicul rus cu subiecte paranoice care au drept scop să evite stabilirea unui reper de comparație favorabil cu alte societăți.

propaganda-kremlin-donbass

Spre exemplu este de neconceput ca sistemul mediatic de propaganda să prezinte populației ruse revoluția din 2014 din Ucraina ca pe o revoltă împotriva corupției și absolutismului. Aceasta este prezentată în fapt ca o lovitură de stat dată de forțe de sorginte fascistă sprijinite de CIA și care prezintă o atitudine ostilă la adresa populației ruse. Bineînțeles soluția la acest rău este întruchipată de Vladimir Putin care este prezentat mai mereu în ipostaze în care i-a decizii care conduc la respingerea amenințărilor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Back to Top